Suomessa on keskusteltu yhä laajemmin somesta ja sen vaikutuksista lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä yleisesti älypuhelinten vaikutuksista oppimiseen ja keskittymiskykyyn. Perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa voidaan järjestyssäännöissä kieltää puhelimen käyttö oppitunnilla. Kokeilu kännykkävapaasta lukuvuodesta ei kuitenkaan sulje pois digitaalisten laitteiden hyödyntämistä opetuksessa opettajan parhaaksi katsomalla tavalla.
Norjassa on tehty tutkimusta kännykkäkiellosta. Norjassa ei ole valtakunnallista kännykkäkieltoa kouluissa, mutta koulut ovat voineet itse päättää niistä. Tutkimuksen mukaan, niissä kouluissa, joissa on ollut kännykkäkielto, arvosanat ovat parantuneet ja vähentänyt mielenterveyden oireilua erityisesti tytöillä. Arvosanoihin vaikutti vain se, että kännyköitä ei saanut lainkaan tuoda kouluun tai oppilaiden piti luovuttaa ne säilöön tunnin ajaksi. Pelkällä puhelimen hiljentämisvaatimuksella ei ollut vaikutusta oppimistuloksiin. Mielenterveyteen ei kiellon tyypillä näyttänyt olevan vaikutusta. Myös hiljentäminen tuntui tehoavan.
Työrauha ja keskittyminen on oppimisen perusta. Jo pelkkä älypuhelimen näkyminen pulpetilla vaikeuttaa keskittymistä opetukseen, ja siksi kouluissa olisikin syytä rajata älypuhelinten käyttöä nykyistä yleisemmin.
Ehdotan, että Pori ottaa sen peruskouluissa käyttöön kokeilun, jonka aikana älypuhelinten käyttäminen oppitunneilla muutoin kuin opettajan luvalla on kielletty. Älypuhelimet voisi säilyttää esimerkiksi luokassa pidettävissä lukkolokeroissa, jonka hallintaoikeus on opettajalla. Kokeilun avulla pääsisimme näkemään, miten älypuhelinten poistaminen parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja oppimista. Älypuhelimista vapaa kouluarki hyödyttää kaikkia oppijoita.
Neea Kähkönen
Porin kaupunginvaltuutettu
Jaa tämä artikkeli